Joensuu, Tempo

26.9.2003, 0:00  |  Keikkapäiväkirja

Markku DeFrost: Koska illalla Kuopiossa oli niin kiirusta, emme olleet sopineet hotellin kanssa huoneiden luovutuksesta. Lähdimme siis sopuisasti klo 12. Meidän väki oli nukkunut joitakin tunteja, minä ehkä eniten, melkein kolme… Backline-roudaus Puikkarista bussiin ja nokka kohti Joensuuta. Taisipa olla niin, että oltiin kaikki vielä humalassa (pl. tekniikka). Ainakaan kellään ei ollut paha olo ja nauratti taas niin perkeleesti. Jami oli edelleen omalla autollaan, eikä tietenkään ajokunnossa, joten valomiehemme Kanttori sipaisi Jamin kanssa hlöautolla Joensuuhun. Akilta oli jäänyt vielä eräitä keskioluita bussiin ja minä autoin häntä urakassa, joten Joensuuhun päästyämme olimme taas kohtalaisen soosissa.

Joensuussa lava oli syvyyssuunnassa liian pieni, joten jouduimme soittamaan rivissä kuin Eläkeläiset. Hauskaahan se on välillä kokeilla sitäkin! Kanttori sääti valojen kanssa ja Kulju äänen, joten meillä muilla oli tylsää ja hyvä humala haihtui päästä. Pari biisiä souncheckissä kokeeksi ja sitten syömään. Paikallisen pihvipaikan antimet olivat mitä parhaat, mutta tarjoilijaksemme sattui ”Tyly-Emma”. Hän huikkasi meille iloisesti kun saavuimme että ”työ taijatte olla se bändi. Jos tulloo vielä lissää ihmisiä niin syötte keittiössä, kun ei tänne mahu.”. Reilu meininki. Yritettiin Jamin kanssa vielä päästä uuteen nousuun ja otettiin oluet ruokailun yhteydessä, mutta eihän se mitään auttanut. Nukkumaan oli päästävä.

Heräsin joskus kello 22:n maissa hotellihuoneesta ja olo oli mitä parhain. Pikainen suihku + heräämisdrinksu ja äkkiä keikkapaikalle tuhoamaan bäkkäriviinoja. Otin mallia edelliseltä illalta Lenni-Kallelta ja sainkin puhuttua jaloviinaa seurakseni bäkkärille. Liekö pojat kuulleet tutun kierrekorkin raksahduksen hotellille asti mutta ei mennyt minuuttiakaan, kun oli jätkät jo jaolla. Keikkapaikkamme, Ravintola Tempo, oli poikkeuksellisen kuuma paikka. Hikoilimme kun siat, eikä tilannetta helpottanut yhtään edellisen vuorokauden tapahtumat. Siksi ei mennyt pitkään kun ensimmäinen olutkori oli jo tyhjä. [Lisättäköön vielä että minä (Aki) meinasin pyörtyä loppukeikasta ja siksi Tuhkaa hangelle -kappaleen loppuhehkutukset jäivät hehkumatta. Takahuoneessa litra vettä huuleen ja toinen päähän tasoitti tilanteen. -Aki-]

Keikka oli todella bueno yleisön puolelta, Joensuussa on aina mukava soittaa. Väkeä oli paikalla jotain 370, eikä baariin totta puhuen olisi juuri enempää mahtunutkaan. Meillä oli keikan aikana pieniä teknisiä ongelmia, AH:n kitaravahvistin näytti keskisormea jatkuvasti. Alkunauha toimi kumminkin ja kokonaisuudesta jäi suuhun hyvä maku, joka tosin huuhdottiin pikaisesti alas takahuoneessa erilaisilla alkoholijuomilla. Bäkkäriltä matka jatkui Marks (Marx? Marscshs? Whatever!) -ravintolan kautta hotellimme aulabaariin, joka oli neljään asti auki.

Valomerkin tultua minä lähdin hakemaan paikallisten vahvistusten, Soppelan, Ronskin ja Mintun, kanssa bussiin unohtunutta jaloviinapulloa ja närästyslääkettä. Se reissu kestikin sitten kaksi tuntia. Palattuani, oli hotellissa jatkot kohdallaan ja sen jaloviinan helmet tulivat tarpeeseen. Meillä taisi olla kuitenkin ihan hyvät bileet, koska helevetin äkäinen hotellin turvasetä kävi jossain vaiheessa huutamassa että nyt loppui hyvä meininki. Eihän se loppunut. Myöhemmin kuulin, että osa hotellin asukkaista oli pakannut kamansa ja poistunut yöllä. Hitsinvimpula!

Yhtäkkiä kello olikin jo 8 aamulla ja oli aika aamiaisen. Sinne siis ja muiden hotellivieraiden silmätikuksi. Itsehän sain vielä yhdeksän jälkeen aamulla loistoidean ja lähdin taksilla morjestamaan vanhempiani. Olivat oikein ylpeitä, kun poika tuli käymään. Sammuin porukoitten keittiön pöytään joskus kymmenen maissa lauantai-aamuna enkä herännyt edes roudaamaan. Tulin sitten sunnuntaina Helsinkiin perästä junalla.

Junassa päässäni soi Mikko Alatalon ”On silti hyvä ettet näe minua nyt” ja kyyneleet valuivat poskiani pitkin, kun perkele huomasin että olin viikonlopun tiimellyksessä hävittänyt imagolasini… [Multa meni muuten kanssa lasit johonkin hukkaan! Pilotit perkele. Jos löytyy Temposta laseja niin laittakaa talteen, myö tullaan hakemaan joskus! -Aki-]